Wie zijn wij?

MA Roline Sluis

 

Al tijdens mijn eigen studie Engelse Taal en Cultuur ben ik direct begonnen met bijlessen en huiswerkbegeleiding te geven aan leerlingen van mijn oude middelbare school. Eigenlijk heb ik dit nooit helemaal los kunnen laten en heb er dan ook uiteindelijk voor gekozen om mij volledig te richten op het begeleiden van middelbare scholieren in hun schoolcarrière. Ik heb mij inmiddels ook bijgeschoold in verschillende soorten leerproblemen en uitdagingen en ben ook Remedial Teacher. Dat vind ik het mooie aan het vak: zelf blijf je ook altijd bijleren.

Omdat ik vaak een goede band heb met mijn leerlingen, komt het ook geregeld voor dat ze na hun eindexamen nog terugkwamen met vragen over hun studie en hoe ze hier de planning het beste van konden aanpakken. Soms ging het ook om basisvaardigheden als samenvatten, zeker bij grote Engelse teksten kon dit dikwijls een probleem zijn!

Ik heb inmiddels al vele examenleerlingen mogen helpen naar de volgende stap in hun leven. Helaas is tijdens de corona-epidemie nog meer zichtbaar geworden dat leerlingen niet meer altijd de middelbare school verlaten met voldoende voorbereiding op de vervolgstudie. Daar kan niemand iets aan doen, het schiet handen tekort. In mijn ervaring kan dan persoonlijke aandacht en gericht toegepaste kennis al het verschil maken, zodat een leerling of student, met zin en zelfvertrouwen weer verder kan!

Dr. Daphne Hijzen-Hupkes

Samen met Roline heb ik Student-Start opgericht met als doel studenten beter voor te bereiden op het leven als student en uitval te voorkomen.

Al jarenlang werk ik als zelfstandig studentencoach via mijn bureau Next Level Studentencoaching in Den Haag. Van daaruit begeleid ik studenten die op een of andere manier vastlopen met hun studie. Heel vaak blijkt dat studenten het niveau van hun studie eigenlijk gemakkelijk aankunnen, maar dat zij vooral gebrekkige studievaardigheden hebben. Dit zorgt voor mindere resultaten, achterstanden, onzekerheid en demotivatie. Met wat hulp blijken veel studenten dit vrij gemakkelijk te kunnen doorbreken. Ontzettend vaak hoor ik dan ook 'had ik dit maar eerder geleerd'. Daarnaast zie ik dat veel beginnende studenten een beetje overvallen worden door alles wat het studentenleven met zich meebrengt en de balans wat kwijtraken. Door samen aandacht te besteden aan een handige verdeling studie/studentenleven krijgen studenten meer grip.

Ik ben een gepromoveerd onderwijskundige met pedagogische wetenschappen als achtergrond. Meer over mij kun je vinden op LinkedIn.